Bihistorien handlar till största delen om bensindrivna bilar. Men med tanke på det förnyade intresset för elbilar är det dags att etablera en kanon även för bilar som drivs med elektrisk energi.

Henney Kilowatt

Många elektriska bilar har haft lite speciell design. Henney Kilowatt från 1959 smälte dock in väl bland den samtida fordonsflottan, även om den var mindre och lättare än många andra bilar från den tiden.

Många av delarna kom från Renault Dauphine, en av de verkliga franska allemansbilarna. Henney Kilowatt blev dock aldrig någon allemansbil. Den första versionen, som lanserades 1959, hade en topphastighet på 64 kilometer i timmen och en räckvidd på 64 kilometer. Året därpå kom en ny version, med en topphastighet på 97 kilometer i timmen, och en räckvidd på 97 kilometer. Den stod sig med andra ord också slätt i jämförelse med tidens bensindrivna bilar. Sammanlagt såldes 47 exemplar av Henney Kilowatt, och de flesta köptes av elbolag. Idag finns endast ett fåtal av dessa kvar.

Smart ED

Smart är en småbil tillverkad för att användas i städerna, en miljö där eldriften verkligen kommer till sin rätt. Därför är det inte förvånande att bilen finns i en eldriven version: Smart ED (Electric Drive).

Bilen började testas i London 2007, och när den första varianten släpptes var det enbart som företagsbil som kunde leasas – det gick inte att köpa den. Den andra generationen, som introducerades 2009, gick däremot att köpa. Daimler hade ursprungligen tänkt tillverka 1000 bilar, men efterfrågan var så stor att den siffran snart fördubblades. Topphastigheten var 100 kilometer i timmen, och räckvidden 135 kilometer.

I september 2011 presenterades tredje generationens Smart ED på motormässan i Frankfurt. Nyheterna var en starkare motor, som tillät snabbare acceleration och högre topphastighet (125 km/h), ett nytt batteri som ökade räckvidden till 145 kilometer, och möjligheten att styra många av bilens funktioner via en iPhone.

Tesla Roadster

I centrum för det förnyade intresset för elbilar står ett företag: Tesla Motors. Om det är något företag som kommer att lyckas bryta de bensindrivna bilarnas dominans, då är det Tesla. Så säger åtminstone de flesta analytiker.

Idag har Tesla fyra olika modeller, bl.a. en så kallad CUV (crossover utility vehicle). Allt började dock med en sportbil. Tesla Roadster var den första helt eldrivna sportbilen när den lanserades 2008. Under de fyra år som bilen tillverkades såldes mer än 2400 exemplar.

Roadstern var den första bilen i sitt slag på många områden. Den var den första bilen som drevs av litiumbatterier, som fungerar enligt samma princip som batterierna i mobiltelefoner. Den var också den första helt eldrivna bilen som tog sig över den magiska gränsen 200 miles (320 kilometer) på en laddning. Faktum är att den kunde ta sig betydligt längre än så. 27 oktober 2009 slog den avståndsrekordet för en serietillverkad bil på en enda laddning, när den kördes 501 kilometer, med en snitthastighet på 40 kilometer i timmen.

En sportbil är naturligtvis inte vad som framför allt behövs för att elbilarna ska få ett nytt genombrott. Tesla bevisade dock att det var möjligt att göra en bil som roadstern, tvärt emot vad många hävdade. Just genom detta ledde Tesla in utvecklingen av elbilar på ett nytt spår. Om det är det rätta spåret, det får framtiden utvisa.