Bildekalerna har varit ett populärt inslag hos de svenska bilisterna. Nu används de dock mest i reklamsyfte. Genom att åka runt med en bil som har en dekal, kan ett företag marknadsföra sig i ett stort område.

865384-colorful-car

I en artikel på Svenska Dagbladet kan man läsa om att bildekalens storhetstid är över sedan länge. De var väldigt vanliga under 70- och 80-talet och de satt på var och varannan svensk bil. I trafiken kunde man se många olika budskap som var politiska, religiösa, kommersiella eller humoristiska. Klistermärkena fungerade som ett identitetsskapande för de bilförare som verkligen vågade stå för sina åsikter. När trenden med bildekaler var som störst var det många kommuner som tryckte upp reklam att sätta på bilen och även bensinbolagen skapade sina egna dekaler.

Låna ut reklamplats på bilen

Nuförtiden är bildekalerna vanligast i en del raggarkretsar men dekorsatser med företagsreklam som ofta täcker hela sidan på bilen är fortfarande vanliga. Vill man ha en bildekal med reklam kan man besöka http://ateljelundkvist.se. De senaste åren har det även blivit populärt för privatpersoner att låna ut plats på sina bilar för reklam från olika företag. Företeelsen har länge funnits i Tyskland och USA men har kommit till Sverige också. Många tycker att det är ett bra sätt att finansiera en liten del av sitt bilåkande, till exempel bensinen, genom att få pengar för att tillhandahålla reklamplats. De regler som de flesta företag som har reklam på bilar har är att den som har reklamen måste hålla bilen ren och köra lagligt. Annars finns inga regler för vem som kan ha reklam på sin bil, men svarta och silvriga bilar är mer attraktiva. Bilen måste även köras tre dagar i veckan, så att reklamen syns i området. Läs mer.

Var får dekalen sitta?

Det finns vissa regler för var på bilen man får ha sin dekal. Man får till exempel inte sätta den på registreringsskylten och den får heller inte sitta på framrutan så att sikten blir skymd. Annars är det i princip fritt fram, skriver man på DT.